De slår ett slag för ekofika

Väljer eko. Gunhild Hansen, till vänster, Hans Hiller och Marianne Kahn uppmanar oss att välja rätt när det är dags för fika nästa gång. Kanelbullens dag på söndag kan vara ett bra tillfälle att byta till eko, tipsar trion. Foto: Malena Olsson
Textstorlek:

Ekofika är temat för Naturskyddsföreningens årliga storsatsning Miljövänliga veckan som just nu pågår runt om i landet. Genom aktiviteter och information vill man uppmuntra fler att byta till ekologiskt kaffe och bröd.

Kaffe är en av världens mest besprutade grödor och dagens spannmålsodling påverkar naturen negativt på många olika sätt. Att byta till ekologiskt kaffe och bröd gör stor skillnad för djur, natur och människor. Det fastslår Naturskyddsföreningen som under Miljövänliga veckan väljer att slå ett slag för ekofika.

Veckan är höjdpunkten i föreningens kampanj Byt till eko, som går ut på att öka kunskapen om skillnaden mellan ekologisk och oekologisk mat.

Medlemmar och lokalkretsar drar sitt strå till stacken. Naturskyddsföreningen Uppsala län uppmärksammar till exempel kampanjen genom att bjuda in till ekofika på Kontakten i Gottsunda, ett föreningshus som drivs av Studiefrämjandet. Här bryggs för övrigt ekologiskt kaffe och bakas ekologiska kanelbullar alla dagar.

– Vi serverar alltid ekofika, så det kändes givet att nappa på idén, säger Gunhild Hansen, chef för kultursektionen på Studiefrämjandet och verksamhetsansvarig för Kontakten.

Vi slår oss ner runt ett bord och får sällskap av Marianne Kahn, ordförande i Naturskyddsföreningen Uppsala län, och Hans Hiller, kassör och sekreterare i samma förening.

Marianne Kahn medger att de tidigare år har varit mer aktiva under den här veckan, bland annat genom att stå på torg och sprida sitt budskap samt genom att inventera matbutiker för att se över det ekologiska sortimentet. Allt för att öka medvetenheten bland oss konsumenter och förbättra utbudet på marknaden. Hon är säker på att deras insatser har gett resultat.

– Vi har blivit bättre på eko och det beror bland annat på påtryckningar från oss, säger Marianne Kahn och konstaterar att konsumentmakten är jätteviktig.

Och enligt undersökningar som Naturskyddsföreningen genomfört har kampanjen gjort skillnad genom åren. Deras studier visar bland annat att:

• ekoförsäljningen ökade med 38 procent efter fjolårets Miljövänliga vecka.

• innan den första kampanjveckan om kaffe i mitten av 90-talet fanns ett ekologisk kaffe, i hälsokosten. Efter den veckan fanns tio olika sorter.

• efter första kampanjveckan för ekologiska bananer såldes lika mycket ekobananer på två veckor som man sålt på ett år innan.

Ekotemat lyfts även fram hos några av de övriga lokalkretsarna i länet. Svante von Strokirch, ordförande i Tierp, berättar att man under veckan visar en miniutställning på Tierps bibliotek.

Håbokretsen ställer också ut på biblioteket, men i Bålsta, fram till på lördag. Här får besökarna lära sig mer om lokalproducerat, floraväktare och hur man väljer rätt fisk med mera.

Att fika ekologiskt på kafé eller handla med sig ekobullar hem kan dessvärre vara lättare sagt än gjort.

Men det hoppas Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningens ordförande, att det snart ska bli en ändring på.

– Det är dags för bagerierna att göra som resten av livsmedelsbranschen, nämligen satsa på ekologiskt. Det har länge ekat tomt bland ekoalternativen i brödhyllan, men bara under den senaste tiden har det börjat komma fler ekologiska brödsorter. Det är en mycket positiv utveckling som kan hjälpa lantbrukarna att våga ställa om till ekologisk produktion, säger hon.