Reklamskyltar från förr

Textstorlek:

ÖSTHAMMAR Vid röjningen av lagerutrymmena i Östhammars anrika tyg­affär Schrams hittades en mängd handmålade reklamskyltar från 1930-talet och framåt. Monica Wänéus vill låta fler se de välbevarade tidsdokumenten och har iordningställt en utställning i ett rum innanför butiken.

Schrams öppnades av Tor Schram i början av 1900-talet på Drottninggatan 12 i Östhammar. Dottern Ingrid drev butiken från 1944 och fram till sin bortgång 2009. Minnet av hennes gärning är levande i affären som nu ägs av Anna och Magnus Anckarman.

Monica Wänéus hjälper till med röjning av lokalerna och har under hösten ansvarat för utförsäljningen av butikens tyglager. Hon hittade de gamla reklamskyltarna nedpackade i kartonger märkta Ateljé Vi reklam Malmö.

– Det vore roligt att få veta mer om tryckeriet i Malmö. Jag har letat men inte hittat någon information ännu, säger Monica vars stora intresse för gamla saker och nostalgia fick henne att köpa skyltarna.

Majoriteten av reklamskyltarna föreställer mannekänger, utskurna ur kartong och klädda i mode från 1930-talet och framåt. Somliga är målade för hand, andra är screentryckta.

Flera av dem finns tillfälligt att beskåda i Schrams skyltfönster och innanför det gamla garn- och mönsterrummet där Monica har satt samman en utställning bestående av reklamskyltarna och kuriosa från tygbutiken.

Här finns bländande vita kragar och skjortbröst, manschettknappar och stärkta finvästar för barn. En av väggarna pryds av underkläder för kvinnor. Bredvid tjusiga damer klädda i silke och nylon hänger strumpor, strumpebandshållare och ett par laxrosa underbyxor vars etikett försäkrar deras tvättäkthet och ljustålighet.

På ett bord ligger ett paket inslaget i brunt papper. Med sirliga bokstäver i blyerts har någon skrivit 1933 på paketet.

– Så vitt vi vet är det inte öppnat sedan det packades in och ingen har någon aning om vad som finns inuti, berättar Monica.

Det är inte förvånande att många människor stannar länge. Här finns, utöver Monicas utställning, mycket att titta på, prata om, fotografera och kanske handla. Den orörda interiören – pärlsponten, de mörkbetsade diskarna och det rutiga linoleumgolvet väcker känslor, inte bara hos de äldre besökarna.

– Ja, det är delvis därför det är så roligt med gamla saker. De väcker nostalgi och starka känslor hos människor och får dem att öppna sig, ler hon.

Monica önskar att fler människor ska få se och glädjas åt de gamla reklamskyltarna och tycker att det vore roligt om de ställdes ut på fler ställen i länet.

– Kanske kan exempelvis museer vara intresserade av att visa dem, säger hon.

Maria Loboda