I motorbranschen finns det jobb

Viktor Melin bor i Tierp och fick jobb direkt efter gymnasiet på verkstaden i Uppsala där han gjorde praktik. Foto: Rose-Marie Eriksson
Textstorlek:

LÄNET Det finns goda jobbmöjligheter inom motorbranschen samtidigt som företagen har svårt att hitta yrkeskunnig personal. I Uppsala län behöver branschen rekrytera på både lång och kort sikt. Det visar årets upplaga av Tempen på motorbranschen, en rapport framtagen av Motorbranschens yrkesnämnder, MYN och LYN.

Antalet elever som studerar på gymnasieskolans fordons- och transportprogram har minskat med cirka tio procent på nationell nivå sedan 2012, visar statistik från Skolverket. Detta är ett allvarligt problem för motorbranschen som har ett stort behov av att nyanställa kompetenta ungdomar.

– Ungdomar som fått slutbetyg från fordonsprogrammet har under flera års tid haft en etableringsgrad på arbetsmarknaden som ligger i topp jämfört med andra gymnasieutbildningar, säger Caj Luoma, vd på Transportföretagen.

Han tror att förklaringen till nedgången bland annat beror på att yrkesutbildningar fått en stämpel som en andra klassens utbildning.

Nedgången gäller inte bara motorbranschen utan yrkesutbildning generellt har minskat. Det beror bland annat på skolreformen 2011 då gymnasieskolan nedgraderade yrkesutbildningar.

– Det lever vi fortfarande kvar i. Men man kan faktiskt göra karriär inom en yrkesutbildning, och löner och villkor är överlag bra i branschen. En lastvagnstekniker i Uppsala län har exempelvis en snittlön på 31500 kronor i månaden, säger Caj Luoma.

Nu har regeringen utlyst 2016 till yrkesutbildningens år och arbetet med att kvalitetssäkra utbildningar har inletts.

Viktor Melin, som bor i Tierp, tog studenten från fordons- och transportprogrammet för snart två år sedan och fick jobb som mekaniker på Wist last och buss i Uppsala.

– Jag gjorde min praktik här sen fick jag jobb direkt efter studenten, och jag är nöjd med både utbildning och jobb.

Viktor Melin jobbar främst med lastbilar och åtgärdar allt från elfel till trasiga växellådor. Det är mycket teknik och data och det är inte bara att skruva.

– Det är inte alltid så lätt att hitta fel på dagens lastbilar, man får mäta sig fram och jobbar till felet är åtgärdat. Jag jobbar med andras levebröd så det gäller att bli klar i tid, säger Viktor.

Arbetet innebär också fortbildningar vilket ökar kompetensen i yrket, och Viktor är duktig i sitt jobb. Redan under studietiden uppmärksammades han kunskaper då han blev länsetta i Motorbranschens yrkesnämnds skriftliga prov för gymnasieelever på fordonsprogrammet.

– De grundläggande kunskaperna får man i skolan, men sen lär man sig det mesta under praktiktiden, säger Viktor Melin.

– Det är under praktiktiden man visar vad man går för, och det gjorde Viktor, säger Per Falk, servicemarknadsledare på företaget, och tillägger:

– Vi behöver kompetent folk i alla åldersgrupper, både yngre och äldre, män och kvinnor.

Det sjunkande antalet elever på fordons- och transportprogrammet på gymnasiet är dock ett problem. Det leder redan idag till en kompetensbrist som kommer att förvärras om inte trenden bryts. Trots det går många ungdomar, speciellt de som är utrikesfödda, utan arbete. Därför behövs det fler som söker till fordons- och transportprogrammet redan till hösten 2016.