E-handeln ökar

Karin Lindström och hennes syster Marie investerade i ett unikt knapplager och driver sedan 2014 en knappaffär i Björklinge. I januari i år startade de även en webbutik för att nå ut till en större kundkrets. Foto: Malena Olsson
Textstorlek:

LÄNET E-handeln blomstrar. Under 2015 startades 1 932 e-handelsföretag varav 81 etablerades i Uppsala län. En ny undersökning från Payson visar också att 96 procent av länsborna har handlat från en internetbutik.

I dag finns det cirka 353 e-handelsföretag i Uppsala län enligt statistik som Payson beställt från allabolag.se. Det kan jämföras med 2012 då det totalt fanns 78 stycken. Bara under förra året startades 81 e-bolag i länet.

För systrarna Karin och Marie Lindström var det ett naturligt steg att ta. Sedan 2014 driver paret den fysiska butiken Knapplådan i Björklinge. I januari i år kompletterade de med en butik på webben.

– Det är många av våra kunder som har efterfrågat en nätbutik. Bland annat för att de vill rekommendera oss till personer som bor längre bort. Vi har till exempel fått en beställning från Spanien, säger Karin Lindström och berättar att flera samlare är intresserade av deras sortiment.

Systrarnas lilla knappbutik rymmer mellan en halv och en miljon knappar från 1860 och framåt. Det största jobbet med webbutiken är att lägga in och presentera varorna, förklarar Karin.

– Vi ska beskriva nyanser, former och storlek i millimetrar så att kunden får ett grepp om knapparna. Vi kommer att fylla på successivt med de knappar vi har tillräckligt med lager av.

En nätbutik är nödvändigt om man vill nå ut till en större kundkrets menar Karin, som gissar att det kommer dröja ett tag innan webbutiken har etablerat sig.

Nästan alla svenskar, 95 procent, i åldrarna 18 till 65 år har någon gång handlat från en internetbutik. I länet är siffran 96 procent. Och det är framförallt yngre personer, 18-30 år, som har klickat hem produkter.

Under 2015 spenderade närmare hälften av svenskarna upp till 5 000 kronor på köp i en e-handel. I länet var det 65 procent som gjorde av med så mycket och 23 procent handlade för över 9 000 kronor.

Bland svenskarna är det sex av tio som svarar att de kommer att handlar för lika mycket eller mer under 2016. I länet är den här siffran högre där 75 procent svarar samma sak.

Tre av tio svenskar besöker en e-handel några gånger i veckan och 29 procent gör det några gånger i månaden. Bland oss i länet är det 36 procent som besöker en e-butik några gånger i veckan eller mer. Det finns också de som besöker en internetbutik dagligen, 12 procent av de boende i länet gör det en gång per dag.

Många av svenskarna är så ka-l-lade fönstershoppare, 85 procent kikar runt på produkter online för nöjes skull utan direkt avsikt att handla något.

Det är framförallt kvinnorna som fönstershoppar ofta, 37 procent mot 29 procent bland männen.

– E-handlarna står inför utmaningen att många konsumenter tittar runt på utbudet utan att köpa något. Konsumenterna är i dag duktiga på att göra sin research och jämför exempelvis priser och leveranskostnader innan de bestämmer sig för att klicka hem en vara från en specifik e-butik, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson, och fortsätter:

– Vår undersökning bekräftar detta där hela 53 procent av alla som bor i Uppsala län svarar att de noga researchar var produkten är billigast. 29 procent av dem uppger också att de letar också efter aktuella rabattkoder innan de slutför sin beställning.

Hon berättar vidare att i Uppsala län är e-företag inom kategorierna hobbyartiklar, leksaker, mode och inredning vanligast.

Undersökningen genomfördes av Norm på uppdrag av Payson i januari 2016. 1 007 svenskar mellan 18–65 år tillfrågades om sin inställning till e-handel.