Kritik mot kilometerskatt

En skatt på avstånd är en skatt på landsbygden, tycker Anders Åkesson om den planerade kilometerskatten. Foto: Malena Olsson
Textstorlek:

Centerpartiets infrastrukturpolitiska talesperson, Anders Åkesson, oroar sig för regeringens planerade kilometerskatt. 
Han fruktar att den blir dubbelt så hög som befarat och menar att det är en eftergift från Socialdemokraterna till Miljöpartiet.

– Förslaget är uppåt väggarna tokigt och dessutom rakt igenom enbart fiskalt. För mig är det uppenbart att det enda syftet är att dra in pengar, mellan åtta och tio miljarder, till Miljöpartiets satsningar på spårvagnar. Det är säkert kul för dem, men det är landsbygden, jobben och de gröna näringarna som får betala priset, säger Anders Åkesson i ett pressmeddelande.

Han menar att en kilometerskatt i första hand är en skatt på avstånd och inte borde införas överhuvudtaget. I juni presenterade Vägslitageskatteutredningen ett preliminärt förslag som innebär en skatt på runt 26 kronor per mil för tunga lastbilar, vilket kan jämfört med de cirka 14 kronor som diskuterades från start.

– Det har länge funnits en oro runt kilometerskatten och nu när den ser ut att bli dubbelt så hög som befarad så utgör det ett stort hot mot jobb och företagande. Det kommer blir stora kostnadspåslag för alla transportberoende näringar, säger han.

I tidigare förslag var skogsindustrin undantaget från kilometerskatten, något som inte verkar vara aktuellt nu, enligt Åkesson. Det kommer lägga på kostnader i miljardklassen för skogsnäringen, menar han.

– Den stora skogsnäringen i Sverige kommer få problem att hantera denna miljardchock. Det är tusentals miljoner som man måste hämta igen någon annanstans, så sannolikt blir det höjda priser och försämrad konkurrenskraft för svenska företag. Att det i sin tur kommer kosta jobb är fullkomligt självklart, säger han och fortsätter:

– Risken är att kilometerskatten blir direkt kontraproduktiv. Skogsnäringen försvagas och det blir dyrare för den som jobbar med skogen, som är en av nycklarna till en grön omställning för fordonsflottan. Det är otroligt feltänkt och jag hoppas regeringen förstår det.

Miljöpartiets riksdagsledamot, Niclas Malmberg från Uppsala, säger i en kommentar till Upplands Nyheter att Åkesson har glömt att använda logik i sin analys.

– Kilometerskatten gynnar den lokala produktionen då den stärker konkurrenskraften för företag på den svenska landsbygden jämfört med varor transporterade med lastbil från kontinenten. Med kilometerskatten blir avstånden till exempelvis lågprismejeriprodukter på kontinenten en fördel för svensk mejeriproduktion.