Garvat läder sätter Tärnsjö på världskartan

Textstorlek:

Det finns i bilar och möbler över hela världen. Du hittar det på Museum of Modern Art i New York och i kända modedesigners kreationer.
Tärnsjö garveri är före­taget som med miljötänk och exklusivitet kontrar massproduktion och kemikalier för att leverera läder över hela världen.

Annons:

En gång i tiden fanns det garverier över hela Sverige. Skinn var ett basmaterial som användes till mycket i samhället; allt från arbetshästens tömmar till skor, handskar och verktyg. Fast samhället förändrades dramatiskt och idag finns det bara tre industriella garverier kvar i hela Sverige. Ett av dem är Tärnsjö garveri som existerat i nuvarande form sedan 1873.

– Det fanns garveri här tidigare än så men som familjeföretag har garveriet funnits sedan dess, säger Axel Bodén som är bolagets huvudägare och före detta vd.

I grund och botten är verksamheten den samma idag som den var på 1870-talet; djurhudar garvas till läder. Fast där upphör likheterna. Om man på 1870-talet bedrev en illaluktande verksamhet som var farlig för både människor och natur så är dagens moderna garveri motsatsen. Redan 1989 övergav man kromgarvning till förmån för vegetabilisk barkgarvning och är nu en miljöcertifierad modern verksamhet i en bransch med dåligt miljörykte.

– Hela vår strategi går ut på uthållighet. Vi ska producera läder med minsta möjliga påverkan på naturen, säger Axel Bodén.

Det gör man inte enbart genom att ta bort tungmetallerna från garvningen utan också genom att arbeta med själva råvaran, djurhudarna. Samtliga kommer från svenska gårdar, varav många i närområdet, men man vill gå ett steg längre.

– Idag kommer cirka 30 procent av hudarna från ekologiska gårdar och vi vill höja den andelen. Just nu är det svårt eftersom de flesta slakterier inte skiljer ut de ekologiska hudarna men jag tror att inom en femårsperiod kommer vi enbart att ha sådana hudar i produktionen.

Man tittar också på att överge garvning med mer exotiska trädslag som mimosa för att istället gå tillbaka till granbark, vilket var den vanligaste garvningsmetoden i Norden förr. Problemet med just granbark är att tannininnehållet, som är det aktiva ämnet i garvningsprocessen inte är densamma under året utan högst under höst, vinter och tidig vår.

– Grangarvning tror jag på. Det är ytterligare ett steg mot en miljömässigt hållbar produktion och jag hoppas att vi kan sjösätta det snart, säger Axel Bodén.

Att garva läder är en hantverksprocess. Det märker man i Tärnsjö garveriers lokaler. Många steg i den cirka fyra veckor långa processen är visserligen automatiserade för att göra arbetet mindre krävande. Fast man förstår att det krävs kunskap och erfarenhet för att avgöra exempelvis hur länge lädret ska torka eller hur det ska behandlas för att passa slutprodukten.

När garveridöden svepte över Sverige riskerade mycket av den kunskapen att försvinna för alltid, men i Tärnsjö har man en form av lärlingssystem för att överföra kunskapen.

– Inom garveriverksamheten utbildar vi oss sinsemellan. Förr fanns det tekniska utbildningar i garveri i Sverige men idag får man åka till Asien för att hitta något sådant.

Garveribranschen är en arbetsintensiv verksamhet. Det går många arbetstimmar för att förvandla en hud till fint läder. Det gör också att branschen är snabb att flytta sig när lönekostnader och liknande går upp vilket i sin tur gör slutprodukten, lädret, dyrare Tärnsjö garveri har dock valt att inte ta upp kampen på lågprismarknaden.

– Vi har haft tuffa tider och har det fortfarande tufft men vi har en nisch som gör oss unika. Vårt läder är gammaldags, det vill säga inte tekniskt behandlat och plastigt samt miljöriktigt producerat.

Priserna är också därefter.

– Letar du efter lågprisläder får du leta. Det gör vi inte här helt enkelt. Sedan har vi ju som alla andra en tredjehandssortering som är ett högkvalitativt läder men relativt sett billigt.

Garveriets kunder finns över i stort sett hela världen och du hittar Tärnsjöläder i allt från bilar till möbler, vapenremmar och läderskosnören. Bolagets produkter finns på Museum of Modern Art i New York, i delar av H&M:s kollektioner och, något Axel Bodén tycker är extra roligt, i den japanska designern Hiroki Nakamuras omtalade kollektioner under märket Visvim.

– Det är extra roligt att en ung designer på uppåtgående valt oss men han har hela tiden varit tydlig med att han vill använda klassiska naturliga material och ingen lullull och plast.

I dag arbetar ett 50-tal personer på garveriet, vilket gör det till en av de större arbetsgivarna på orten. Och Axel Bodén hoppas att verksamheten ska växa ytterligare, men tror inte att det kommer att ske över en natt. För några år sedan lanserade man en produktserie som säljs under det egna namnet och det är något som växer.

– På sätt och vis är det en tillbakagång i historien. Så var det från början. Lädret garvades här på bottenvåningen och produkterna färdigställdes på tredje våningen. Det känns extra bra att göra allting under ett tak och att ha allt samlat under ett tak.

Han ser också att det kommer en ny, medveten och ofta yngre, generation som intresserar sig för naturliga material som läder. Och att man kan fascineras av läder är lätt att förstå när man pratar med Axel Bodén. Han har en djup kärlek för materialet och talar ibland om det i nästan filosofiska termer.

– För mig är det ett naturligt material som är ganska lätt att arbeta med men samtidigt oerhört svårt eftersom man aldrig vet vad slutresultatet kommer att bli när man håller huden i handen. Tärnsjö läder är också en unik svensk produkt som vi ska vara stolta över.

Peter Ahlgren

Annons: