Issäkerhet och vakbad på schemat

Textstorlek:

HAMMARSKOG/UPPSALA Uppsala naturskola stöttar kommunens skolor i att uppfylla läroplanens mål i olika ämnen. ”Att lära in ute” är deras undervisningsmetod. Under rådande vintersäsong står iskunskap och isvett på schemat. 

Termometern visar på några plusgrader och isen på Dalbyviken i Mälaren är täckt med en centimeter vatten. Det hindrar inte Uppsala naturskola att ta med sig tre klasser från årskurs 9 i Kunskapsskolan ut på isen.

Ämnet för dagen är issäkerhet och tanken är att eleverna ska få en dos livsviktig kunskap med sig hem.

Från mitten av januari och fram till sportlovet har Naturskolan, med bas i Hammarskogs friluftsområde, isdagar för högstadieklasser i Uppsala kommun. Säsongen är fullbokad sedan länge.

– Vi har två till tre klasser, 60–80 elever, varje dag. Om det inte innebär en risk, isen ska vara minst 10 centimeter tjock på det tunnaste stället för att vi ska ta ut grupper, förklarar Per Hedberg, föreståndare och grundare av Uppsala naturskola, som drivs av kommunen.

Samarbetet är tätt med Upplandsstiftelsens naturskola, vars uppgift är att sprida utomhuspedagogikens idéer till skolor och förskolor i hela länet. Ansvarig här är Kajsa Molander, som också deltar under isdagarna.

Hon förklarar att naturskolans främsta uppgift i dag är att hjälpa skolan att uppfylla läroplanens mål. Att vara en resurs.

– Just isdagar är svårt för skolorna att ordna själva. Det krävs mycket förberedelse på plats,
säger Kajsa Molander och berättar om forskning, som styrker deras naturinriktade arbetssätt.

Den visar att elever som ges undervisning utomhus blir mer motiverade, får djupare förståelse och kommer ihåg bättre.

Ett teoripass i naturskolans lokaler inleder dagens program. Per Hedberg går bland annat igenom allmän iskunskap, säkerhet på isen och hur utrustningen ska hanteras.

– Sällskap är viktigt att ha med på åkturen, liksom isdubbar, ispik och ryggsäck med ombyte, som är flythjälp om du ramlar i, säger Per Hedberg.

Eleverna får sedan gå ut på isen för att prova på olika aktiviteter, som curling, isdubbsrace, kasta livlina, pimpla fisk och tälja isskulpturer.

Idrottslärare Annelie Ruukholm är en av lärarna som är med från Kunskapsskolan. Hon har varit med förr.

– Säkerhet vid vatten under olika årstider ingår i läroplanen, så det har varit ett obligatoriskt inslag för våra nior i många år, säger Annelie Ruukholm, som rekommenderar dem som är osäkra inför dagens sista hållpunkt att anta utmaningen.

Det handlar om kraftprovet – att plurra och ta sig upp ur en isvak.

– Jag har gjort det själv och det är en riktig adrenalinkick. Man blir så stolt över sig själv efteråt, försäkrar hon.

Fyra tappra elever gör sig redo för isdoppet, omringade av mobilfilmande klasskompisar.

Filip är först i och har det hela överstökat på några sekunder.

Efter ombyte till torra kläder i en av de uppvärmda kåtorna är han tillbaka och berättar om en isande upplevelse.

– Jag började hyperventilera några sekunder, men sen var det lugnt. Det var en kick och jag är glad att jag har gjort det.

Ungdomar och lärare tackar för en lärorik dag och gör sig redo för hemfärd.

– Det har varit roligt att se vad mycket man kan göra på isen. Jag tar bland annat med mig att det är viktigt att behålla lugnet när någon ramlar i, säger Lovisa, som hade stor respekt för både vatten och is redan innan dagens lektion.

Kajsa Molander och Anna Aldén, Uppsala naturskola, packar isdubbar, pulkor, issågar och all annan utrustning på en släpkärra. I morgon väntar nya klasser på isen.

– Och på sportlovet kommer vi också att vara på plats och låna ut grejor och visa aktiviteter. Då är alla lovlediga barn välkomna hit, tipsar Kajsa Molander.

Malena Olsson

 

Fakta: Naturskolan

Naturskolans idé är att använda utemiljön, naturen, som bas för kunskapsbyggande. Den första naturskolan startade i Sverige 1982 och 1987 i Uppsala. Finns på cirka 90 platser i landet, bland annat i Knivsta-, Tierp-, Enköping-, Heby- och Håbo kommuner.

Källa: naturskola.se