Nu laddar Rasmus för SM

Rasmus Talus-Hjelm har koll på banan. Att tävla i skotercross är en fysisk utmaning och ett lopp på 15 minuter är som att åka två Vasalopp på raken, menar han. Foto: skotercross.se
Textstorlek:

HEBY I förra veckan var det SM i stadioncross och nu laddar Rasmus Talus-Hjelm, Heby, för SM-serien med start i Mora.
– Det är tävlingar i princip varje helg fram till april, säger 22-årige Rasmus som kör skotercross för tolfte säsongen varav sju som elitförare. 

Rasmus Talus-Hjelm tävlar för Lofsdalens SK och har flera fina framgångar i bagaget.

Han är ensam i sin sport i ”den här delen om Dalälven” och med tanke på våra snöfattiga vintrar blir det många och långa resor både när det gäller tävling och träning.

– Jag har nog inte kört skoter på hemmaplan sen vintern 2013. Jag tränar främst i Lofsdalen, och nu har jag kört skoter varje helg sen 22 november.

Onsdag 1 februari var det SM-tävling i Stadioncross i Söderhamn där Rasmus Talus-Hjelm blev femma, femma och trea i kvalheaten.

– Det var en kanonhelg med en publik på runt 8 000 personer, en otrolig stämning.

För Rasmus Talus-Hjelm blev det en tionde plats i kvalomgången där åtta förare gick direkt till final.

Men även om Rasmus hade samma poäng som åttonde platsen räckte det inte.

– Han som tog finalplats var bättre i heaten, säger Rasmus som nu ser fram mot SM-serien med start i Mora, i morgon lördag 11 februari.

Det är fyra deltävlingar i SM med final i Östersund den 8:e april och pappa Jocke plus mekaniker är med på resorna.

Det är en intensiv period som väntar Rasmus med tävlingar i princip varje helg.

– Vi kör runt 2 000 mil på tre, fyra månader. Sen åker man en timme och skruvar tre, och det krävs en ny maskin varje år när man kör SM, säger Rasmus som är tacksam för att han har bra sponsorer.

På frågan om han inte tröttnar blir svaret:

– Jag är inte trött på att tävla, men less på att åka bil.

Rasmus tävlar med en specialbyggd maskin avsedd för racing. En tung maskin på dryga 200 kilo som kräver styrka.

Att tävla i skotercross är en fysisk utmaning och ett lopp på 15 minuter är som att åka två Vasalopp på raken, enligt Rasmus.

– Ja, man tar ut sig lika mycket. Det är både terräng och hopp så lår och ländrygg tar mycket stryk.

För att hålla formen kör Rasmus både fysträning, löpning och tränar på gym.

Sen blir det vanlig cross under sommaren.

Med tanke på att det är en tuff sport är frågan hur länge man orkar hålla på att tävla?

– Det beror på men vi har ju exempelvis Fredrik Granberg från Umeå. Han är 45 år och hör fortfarande till toppskiktet av snöskotereliten.

Utmaningar då?

– Det är väldigt jämnt i min klass Pro Stock, och det är väl en utmaning. Men jag har en klubbkompis, John Stenberg, som tävlat som proffs i USA i tre år, tagit två SM-guld och blev femma i X-Games. Han är ett bra träningssällskap, säger Rasmus Talus-Hjelm som håller greppet om sporten som kräver snö och mycket styrka.

Rose-Marie Eriksson

 

Fakta Skotercross

Svensk skotercross domineras av SM i skotercross som är grundpelaren i tävlingssäsongen.

SM i stadioncross arrangeras i samband med SM veckan vinter.

Den äldsta och största enskilda skotercrosstävlingen i Europa är Arctic Cat Cup som körs i Östersund varje år. Tävlingen, som bland annat lockar de bästa förarna i Europa, ligger tidigt i januari och blir som en säsongsupptakt för förare och team.

Våravslutningen brukar köras i och med Clash of nations. Det är en actionsporttävling som påminner mycket om en svensk version av X-games. Hit inbjuds de bästa skotercrossförarna i Pro Open och Pro Stock. Dessutom körs freestyle för skoter och skidor. Clash of nations arrangeras på Lugnet i Falun.

Källa: skotercross.se, wikipedia