”Uppmuntrande att vårt arbete märks”

”Vi är faktiskt det enda företag i den här branschen i hela Sverige som är specialiserade på grupper”, säger Lovisa Mattsson, vid för Boka Uppland. Foto: Maria Loboda
Textstorlek:

ÖSTHAMMAR Vid Tillväxtgalan 2017 tog Lovisa Mattsson, Boka Uppland AB emot priset som Årets Turistapplåd i Östhammars kommun. Utmärkelsen tilldelas ett företag som tillhandahåller tjänster eller varor till Roslagens besökare. Företaget ska ha ett starkt lokalt varumärke och fungera som förebild och inspiratör för andra aktörer i kommunen.

Boka Uppland erbjuder färdiga paketresor alternativt skräddarsydda lösningar för grupper som vill besöka Uppland.

– Vi gör upp en tidsplan och skriver ett schema vilket innehåller allt som önskas i form av bland annat guidningar, mat och transporter. Alltifrån specialkost till olika hjälpmedel, vi fixar allt, förklarar Boka Upplands vd Lovisa Mattsson.

Företaget har cirka 200 samarbetspartners över hela Uppland i form av bland annat järnbruk, muséer, konferensanläggningar, lokala mathantverkare, slott och herrgårdar.

– Vi riktar oss endast till företag, föreningar och skolklasser och är faktiskt det enda företag i den här branschen i hela Sverige som är specialiserade på grupper, säger Lovisa.

Hon anser att de tjänster som turistbyråerna tillhandahåller passar privatpersoner bättre än de som Boka Uppland kan erbjuda och arbetar i nära samarbete med bland annat Visit Roslagen.

För Lovisa är utmärkelsen Årets Turistapplåd en bekräftelse på att det arbete som hon och hennes två anställda gör är uppskattat och viktigt.

– Det är väldigt uppmuntrande att få känna att det hårda arbete vi lägger ner är något som faktiskt märks, säger Lovisa Mattsson.

Motiveringen till varför Boka Uppland fick Turistapplåden lyder bland annat: ”Boka Uppland är en stark förebild för alla företagare och besitter en entreprenörsanda utöver det vanliga. Det jobb som Boka Uppland lägger ner för det goda livet är värdefullt och viktigt. Det finns ett väl uppbyggt samarbete med lokala aktörer och leverantörer. ”

Entreprenörsanda utöver det vanliga är sannerligen något som kännetecknar Lovisa Mattsson. Efter att våren 2012 ha avslutat föräldraledigheten med de två yngsta av familjens fyra barn sa Lovisa upp sig från arbetet i Uppsala. Några konkreta framtidsplaner hade hon inte.

– Jag kände bara att jag var tvungen att göra en förändring, ler hon.

Den sommaren arbetade hon liksom flera tidigare år som guide på bruken ibland annat Lövsta och Österby.

– Jag utbildade mig till vallonbruksguide 2009 och jag älskar verkligen att guida.

Hon kallar sig leende för en riktig historienörd som brinner för att förmedla Vallonbrukens historia.

– Bruken här i Uppland har haft en avgörande roll för det svenska välståndet och här finns ett kulturarv som jag vill vara med och förvalta.

När sommaren började lida mot sitt slut fick hon av två medarbetare höra att Boka Uppland skulle säljas. De två kollegorna tyckte båda att Lovisa var rätt person att driva det vidare.

– Jag tänkte att jag ju i alla fall kunde ringa ägaren för att ställa några frågor och kanske anmäla mitt intresse.

Sedan gick det fort och innan Lovisa visste ordet av var hon egen företagare i besöksnäringen.

I dag organiserar Boka Uppland cirka 300 gruppresor om året varav de flesta vill besöka mellan fem och tio platser.

Logistiken är en utmaning att få ihop men Lovisa bara skrattar och konstaterar att det alltid brukar ordna sig. Även om hon ibland ligger vaken om nätterna och funderar över om det är något som glömts.

Perioden mellan april och oktober är högsäsong och en av Boka Upplands utmaningar är att utveckla verksamheten så att den täcker hela året.

– Vi samarbetar med konferensanläggningar i hela Uppland och vill satsa mer på företag och affärsturism, säger Lovisa Mattsson.

 Maria Loboda