Rättigheter som resenär

Kristina Westling, konsumentrådgivare på Konsument Uppsala, råder alla resenärer att ha koll på bland annat bokningsvillkor och försäkringar inför flygresan. Efteråt kan det vara försent. Foto: Malena Olsson
Textstorlek:

​Höstlovet står för dörren och, om bara ett par månader, väntar julledighet. Tillfällen då många passar på att resa och uppleva nya kulturer och miljöer. Innan avfärd är det dock en del att tänka på, för att semestern ska bli så trygg och säker som möjligt.

Mörker, kyla och snöskottning. Mer behövs inte för att man ska längta bort till varmare breddgrader. Många planerar höst- eller vinterresan långt i förväg, medan andra klipper till i all hast.

Hur man än gör så kan det vara värt att bocka av några punkter innan biljetten bokas.

Rådet kommer från Kristina Westling, konsumentrådgivare på Konsument Uppsala, som har koll på vilka skyldigheter och rättigheter man har som resenär. Saker man kanske inte är helt insatt i som lekman på området.

– Inför resan är det viktigt att läsa igenom bokningsvillkoren. Har jag till exempel rätt att avboka om någon i resesällskapet blir sjuk? Där kan det skilja sig mycket mellan olika resebolag, förklarar Kristina Westling, och tillägger att det också är konsumentens ansvar att se till att pass och visum, vid behov, är iordning.

Vidare gäller det att veta vilka försäkringar man har och eventuellt måste komplettera med.

– Kolla vilka försäkringar du har. I hemförsäkringen finns reseskydd som är giltigt upp till 45 dagar. Är du borta längre behöver du teckna en extra reseförsäkring innan du reser iväg. Många betalar med bankkort, och där ingår ofta ett sådant skydd.

När resan bokas via nätet går det inte att ångra sig, upplyser Kristina Westling. Resor och boende är nämligen undantagna från ångerrätten, som annars gäller när du handlar på distans. Vissa företag har däremot öppet köp.

– Vid resor har jag inte 14-dagars ångerrätt. Köpt är köpt!

Att boka en paketresa genom en researrangör har sina fördelar, enligt konsumentrådgivaren. Det ger starkare skydd än att boka via olika sökmontorer, som många väljer att göra i dag.

– Om du bokar flyg och hotell själv eller separat kan du ha ett svagare skydd. Då gäller avtalsvillkoren som hotellet eller flyget sätter. Tänk på att sökmotorerna bara är förmedlare av resorna, de anordnar dem inte själva, säger Kristina Westling och fortsätter:

– Bokar du allting via en researrangör, som exempelvis Ving, Tui eller Apollo, räknas det som en paketresa och då har du skydd enligt paketreselagen.

Som det är nu är man alltså helt utlämnad till de villkoren som hotellet och flygbolaget har. Men en ändring är på väg. Även bokningar via sökmotorer kan komma att räknas som paketresor.

– Ny lagstiftning kommer på det området, förbättringar är att vänta om ett eller två år. Det är positivt, eftersom det är nog jobbigt att vara konsument i dag, menar Kristina Westling.

Det händer titt som tätt att folk hör av sig med reseärenden till Konsument Uppsala.

Ofta handlar det då om inställda eller försenade flygturer.

– De ringer och undrar vad de har rätt till för kompensation. Reser man inom EU har man större möjlighet till ersättning. Man får reklamera skriftligen till flygbolaget, säger Kristina Westling och påminner om att bifoga kopior på biljetter och kvitton på eventuella utlägg man haft.

Får man ingen respons råder hon kunden att kontakta Konsument Europa, som hjälper till i ärenden där flygbolaget finns i ett annat EU-land, Norge, Island eller Schweiz.

Om hotellet jag bokat inte uppnår förväntningarna, vad gör jag då?

– Klaga direkt till hotellet. Enligt avgöranden från Allmänna Reklamationsnämnden är det svårt att få ersättning om du inte har klagat på plats och gett hotellet möjlighet att rätta till felet. Dokumentera, till exempel med bilder eller video.

Sammanfattningsvis vill Kristina Westling betona vikten av research innan avfärd.

– För att resan ska bli som du tänkt dig är det bra att göra efterforskning före resan. Det är mödan värd, tipsar hon och berättar att hon själv har en spännande resa till Kap Verde att se fram emot i februari.

Malena Olsson

 

FAKTA
Att tänka på när man hyr privat bostad 

Kontrollera uthyrarens profil och omdömen innan du bokar. Leta efter uthyrare som fått goda referenser från flertalet gäster. Lyssna på skvaller!

Läs på innan, så du vet vad du kan förvänta dig. Lita inte på fina bilder. Vad händer om du eller uthyraren avbokar? Finns speciella krav för städning, husdjur etcetera?

Betala och kommunicera alltid via webbplatsen. Om uthyraren ber dig betala utanför sajten bör du inte tacka ja till boendet. Förmedlingsföretagen kan inte hjälpa dig om du har betalat utanför sajten och det skulle uppstå problem med betalningen.

Källa: Kristina Westling