”Vi har ganska bra chanser”

”Klassen är väldigt nyfiken på saker och ting” säger fröken Marie Norrbin, längst bak till höger, om sin klass 5A på Högåsskolan i Knivsta.​ Foto: Malena Olsson
Textstorlek:

KNIVSTA/LÄNET Vetgiriga elever, kluriga frågor, spänning och dramatik. Det är vad Sveriges största kunskapstävling för femteklassare handlar om och snart drar årets upplaga igång. Högåsskolans klass 5A i Knivsta är ett av lagen som är med och tampas om segrar i Vi i femman.

– Vår läxa under lovet är att bli allmänbildade.

Det säger Nike Söderström, som tillsammans med Måns Berglund bildar tävlingsparet i klass 5A på Högåsskolan. Om någon av dem blir sjuk hoppar reserverna Otto Sjölund eller Elin Sjöstedt in.

Det var kring lucia som klassen fick det glada beskedet; de var en av 200 klasser som gått vidare i Vi i femman och inledningsvis får göra upp i lokala tävlingar i radio.

– Alla var jätteglada. Det var länge sedan en klass från Knivsta var med och vi hade bästa resultatet i hela Uppland, konstaterar Elin Sjöstedt och ler nöjt.

Under lovet förbereder sig klassen, som sagt, på egen hand. Fröken Marie Norrbin har gett sina elever i uppgift att titta på Lilla Aktuellt, läsa tidningar och göra Vi i femmans quiz.

– Det är mycket hennes förtjänst att vi har blivit uttagna. Hon är den bästa lärare vi har kunnat ha och hon satsar mycket på att vi ska vara allmänbildade, säger Nike Söderström och berättar att fröken har följt klassen sedan förskoleklass.

Medan Nikes starka ”grenar” är sport, musik, matte och idrott är tävlingspartnern Måns mer intresserad av SO- och NO-ämnen.

– Jag gillar krigshistoria, speciellt andra världskriget, och läser mycket om det. Jag har bra minne och har koll på årtal. Musik däremot är ett område jag känner mig svag i, förklarar Måns.

– Vi kompletterar varandra och det är perfekt. Nu gäller det bara att hålla ihop som lag, menar Nike, som tror att klassen har ganska bra chanser att avancera i tävlingen.

Hon tillägger också att det är den så kallade klassfrågan, där frågan ställs till kompisarna i publiken, som ger mest poäng och avgör hela tävlingen. Alla i klassen ska känna sig involverade.

När man återvänder till skolan efter julledigheten börjar uppladdningen på allvar. Det intygar fröken, som passande nog har deltagit i en mindfullnesskurs under lovet.

– Jag ska lära mig och tillämpa det på eleverna sedan. Vi ska öva oss på att bli stressade och se vilka verktyg vi kan använda oss av för att slappna av. Under press kan hjärnan gå i baklås, menar Marie Norrbin, som tror att medveten närvaro kan vara till hjälp i en tävlingssituation såväl som i framtiden.

Torsdag 25 januari ställs Högåsskolan 5A mot Domarringens skola 5C i den fjärde av fyra lokala kvartsfinaler.

– Det är stort att bara komma hit. Det är en ära och vi är vinnare redan nu, tycker Nike och klasskamraterna nickar instämmande.

Vinnaren av Vi i femman i Uppland kommer vidare att medverka i tv-kvalet där fyra klasser av totalt 25 kommer att nå en semifinal som sänds i tv i februari. Finalerna avgörs senare i vår.

Övriga lag i Uppland som är med och slåss om en tv-plats är: Uppsala musikklasser 5B, Östra Stenhagenskolan 5A, Malmaskolan 5A, Almtunaskolan 5B, Domarringens skola 5B, Domarringens skola 5C samt Munksundsskolan 5B i Enköping.

Malena Olsson

 

Fakta Vi i femman

Sveriges Radios och Sveriges Televisions allmänbildande frågetävling för femteklassare i hela landet. Tävlingen startade i SR 1963 och 1970 började den även sändas i SVT.

I dag deltar ungefär 70 000 elever i cirka 4 000 klasser på runt 2 500 skolor i hela landet i uttagningstävlingarna.

Källa: Sveriges Radio