Säsongsstart för fordonsfantaster i Viksta

Textstorlek:

Motorentusiaster från när och fjärran vallfärdade till Viksta veteranmarknad som är en av de första fordonsträffarna för säsongen. På lördagen var det dags för den 24:e upplagan av arrangemanget som engagerar en stor del av bygdens invånare. Mellan 200 och 300 funktionärer hjälpte till med arbetet.

Annons:

För många markerar marknaden i Viksta, knappt en mil utanför Björklinge, starten på en efterlängtad veteranbilssäsong. Bland annat för Anders Leijon och Eva Strömbom från Uppsala-Näs som hade parkerat sin grönlackade A-Ford från 1931 på en gräsplan omgiven av andra klassiska bilmodeller och -märken.

– Det är jättemysigt, vi brukar komma hit. Man träffar bekanta och går runt på marknaden, säger Eva Strömbom.

– Jag har kollat lite på reservdelar och hittat en glödlampa till strålkastaren. Det är det enda som är svårt att få tag på, allt annat kan man köpa nytt, säger Anders Leijon och menar att det är här, på årets första utomhusmarknad, som man kan hitta de bästa grejerna.

Forden har en toppfart av 105 km/h, men paret brukar hålla sig runt 80 på vägarna. För säkerhetens skull, och för att bälte saknas.

Vilka regler gäller för bälte i veteranbilar?

– Det är inga krav på att ha bälte i en bil vars årsmodell är före 1970. Man får köra försiktigt och tänka lite extra, säger Anders Leijon.

Några stenkast bort står Uppsalabon Gunnar Eriksson med en ganska sällsynt klenod vid sin sida. Han är stolt ägare av en Panhard från 1951, som han kom över 1983.

– Då var det en skrothög. Jag renoverade den och arbetet var klart 2004, redogör Gunnar Eriksson, som har ett förflutet som bilmekaniker och erfarenhet av att serva just den här franska bilmodellen.

– Den har svår mekanik, medger han och berättar att kärran har en luftkyld tvåcylindrig motor, 33 hästkrafter och är tillverkad i aluminium.

Dessutom blir kvinnorna som tokiga när de ser den, skrattar han och gissar att det kan bero på den bulliga formen.

Förutom att beskåda välskötta veteranbilar kunde besökare under lördagen botanisera bland nostalgiprylar, reservdelar och tillbehör till motorcyklar, mopeder och veteranbilar hos nära 350 utställare.

En av dem, Håkan Södergren från Uppsala, stack ut i mängden genom att endast ha reservdelar till cyklar i utbudet.

– Jag och en kompis samlar på cyklar och i vintras köpte vi upp en cykelaffär i Dalarna. De vi inte har användning för själva säljer vi, förklarar han och berättar att deras samling uppgår till ett 80-tal cyklar.

– Vi reparerar och återställer dem till originalskick. Jag känner ansvar att ta vara på ett kulturarv, säger Håkan Södergren, och påminner om att Sveriges största cykeltillverkare, Nymans verkstäder, låg i Uppsala.

Han har sällskap vid bordet av Anneli Sundin, som slår fast att försäljningen har gått bra.

– Intresset är stort.  Många som renoverar cyklar är ute efter originaldelar. Sadlar går bäst, de nöter man ju ut. En del letar även efter speciella styren och pedaler, säger Anneli Sundin.

Marknadsgeneralen för dagen är Bo Lundén, ordförande i Viksta traktormuseum, som arrangerar evenemanget tillsammans med Automobilhistoriska klubben, Upplandssektionen. Han tycker att evenemanget numera kan kallas en familjeföreställning, som passar alla åldrar.

– Från start fanns bara motorer och gamla reservdelar men med åren har det kommit mer kuriosa, för att roa fruarna och barnen som följer med.

Någon publiksiffra för dagen har han inte men däremot hur många betalande fordon som gästade området.

– Vi räknar antalet besökande bilar och det var knappt 3 000 sammanlagt, både veteranbilar och vanliga inräknade. Det var något färre än i fjol, konstaterar Bo Lundén.

Nästa år firar veteranmarknaden 25-årsjubileum, men innan dess ska en annan tradition inta byn. I sommar, närmare bestämt lördag den 30 juni, arrangeras veterantraktordagen i regi av Viksta traktormuseum.

Annons: