De lyfter lokalt mathantverk

Textstorlek:

Några väl utvalda närproducerade delikatesser i en kasse av återvunnet material. Där har ni produkten som Martina, Julia och Natalie har valt att sälja och marknadsföra i sitt UF-företag.– Vi vill bidra till ett mer hållbart samhälle och inspirera andra att handla miljövänligt, säger tjejerna, som går sista året på Celsiusskolan i Uppsala.

Entreprenörskap är ett obligatoriskt ämne på schemat för många elever i länet och landet under gymnasietiden. Här ingår att starta och driva ett UF-företag med alla moment som det innebär.

Sistaårsklasserna på Celsiusskolans ekonomiprogram kan snart summera första halvlek som egna företagare. I en av klasserna går Martina Krügel, Julia Pettersson Karlsson och Natalie Lindgren, som valde att driva ett företag gemensamt.

– Vi hade många idéer och var bland annat inne på att sälja armband eller träningsboxar, berättar Martina.

– Sedan ändrade vi inriktning och bestämde oss för närproducerade produkter istället. Dels hade vi miljöaspekten i åtanke och dels ville vi ha en vara som når en stor målgrupp, fortsätter Julia.

Trion kontaktade en butik i Uppsala, Karins skafferi, som är återförsäljare av mathantverk med fokus på uppländska specialiteter. Butiksägaren Karin Hallin Lindberg gav dem hjälp på traven.

– Vi var där i oktober och provsmakade allt. Vi rådgjorde med Karin men valde ut fem produkter som vi själva tyckte var goda och som vi kan stå för, säger Martina, och ställer fram de utvalda delikatesserna på bordet.

Här finns bland annat honung från Hagby, rödbetsknäcke från Harbo och äppelmust från Norrtälje. Innehållet kommer att variera något efter säsong. Hon visar även den ekologiska pappåsen vari godsakerna ligger.

– Vi ville ha det helt igenom miljösmart. Därför var vi noga med att kassarna skulle vara i återvunnet material, förklarar hon.

Varför väljer ni att marknadsföra närproducerade produkter?

– Därför att vi vill få folk att värna om de som tillverkar lokalt och även inspirera människor att handla lokalt, klargör Natalie.

Deras främsta målgrupp är företag men de säljer även till privatpersoner. Under kommande helg kommer de att stå på Gottsunda centrum i sällskap med andra UF-företagare för att helgen därpå visa upp sig på Gränby centrum.

– Vi har två obligatoriska säljtillfällen, säger Julia, och berättar att de försöker nå ut till kunder via sociala medier och genom att prata med bekanta som kan sprida informationen vidare.

Inom kort kommer de att lansera en hemsida för sitt företag, Delikassen UF, som också blir en kanal för att sälja produkten.

– Vi gjorde en marknadsundersökning i början som visade att det var genom hemsidan de flesta ville köpa, säger Martina.

Eleverna har två och en halv skollektioner i veckan att jobba med företaget. Den tiden räcker inte till, konstaterar tjejerna.

–  Vi får göra en hel del på fritiden också, det är så mycket att hålla koll på. Man har det i huvudet mest hela tiden, menar Martina.

Det här med att driva företag har gett mersmak, även om man stöter på många hinder på vägen, enligt Julia.

– Det är väldigt intressant och kul att se från grunden hur man startar ett företag. Man utvecklas och lär sig kommunicera på ett bra sätt, säger hon.

Än finns lång tid att utveckla verksamheten innan det är dags att göra bokslut och avveckla rörelsen i maj 2019. Därefter återstår i princip bara studentfirande för de tre kompanjonerna.