Tillfälliga kundinfocenter upprättas

Textstorlek:

Vattenfall Eldistribution har fortfarande omfattande störningar i elnätet som en följd av stormen Alfrida. Det skriver energiföretaget i ett pressmeddelande på fredagseftermiddagen.

Koncentrationen av strömlösa kunder ligger utmed kusten i Stockholms och Uppsala län. Läget är mest kritiskt i Roslagen där närmare 18 000 kunder är utan el.

Under torsdag kväll och natten mot fredag fick cirka 6 000 kunder tillbaka strömmen. I Roslagen finns det platser där man bedömer att det kan ta upp till en vecka innan strömmen är tillbaka. Högsta prioritet är att under säkra förhållanden åtgärda fel så att så många kunder som möjligt ska få strömmen tillbaka så snart det går. Skadorna är dock väldigt omfattande på sina håll. Elnätet kommer att behöva byggas upp från grunden igen på vissa platser.

Från olika delar av landet har montörer och skogshuggare kallats in för att hjälpa till i de drabbade områdena. Elverk är utskickade till prioriterade anläggningar i elnätet för att temporärt lösa elförsörjningen medan reparationer pågår. Det sker en löpande dialog med kommuner och länsstyrelser för att prioritera vilka fastigheter som har störst behov av ström.

Alla kunder som är utan el mer än fyra timmar får avbrottsersättning. Ersättningsnivån beror på hur länge man varit utan ström. Det finns möjlighet för kunder att begära ersättning för extra kostnader om man exempelvis behöver ta in på hotell eller äta ute för att man inte kan laga mat hemma. Skadeanmälan görs på Vattensfalls webbplats.

I Norrtälje och Östhammar upprättas tillfälliga kundinfocenter med början idag, fredag. Till dessa mötesplatser kan kunder komma för att få svar på frågor och träffa några av dem som jobbar med att åtgärda problemen efter stormen.

I Östhammar finns personal på plats i Vattenfalls lokaler på Fabriksvägen 14 under lördag och söndag klockan 10-14.