”Det är ett utsatt jobb”

Åke Arnell och Jimmy Pettersson vid TMA-bilen som utgör ett krockskydd vid bärgningsarbeten. Foto: Rose-Marie Eriksson
Textstorlek:

Den senaste tiden har väglaget ställt till det runt om i länet och Jimmy Pettersson och Åke Arnell på AN Bärgning i Uppsala har haft fullt upp. Det är ett tufft jobb som inte respekteras av alla medtrafikanter.

– Många kör alldeles för fort utan tanke på oss som jobbar vid vägen. Nyligen hände också en olycka med en bärgare i Dalarna, säger Åke Arnell som äger bärgningsföretaget tillsammans med Jimmy Pettersson.

Företaget arbetar under Assistancekåren som är en rikstäckande bärgningsorganisation där nära 160 stationer ingår.

– Vårt arbetsområde sträcker sig från Knivsta till Tierp och Alunda till Örsundsbro. Vi gränsar till alla andra stationer som vi samarbetar med. Det är en styrka att vi kan hjälpas åt, säger Åke Arnell och fortsätter:

– Vi har jour dygnet runt och tar emot alla jobb. Sen anlitar vi folk till uppdrag vi inte klarar på egen hand. Det kan exempelvis handla om att ta upp en bil som ligger på åbotten, och då anlitar vi dykare.

Jobbet som bärgare är varierat och Åke Arnell berättar att de även får uppdrag av kronofogden, polis med mera.

Under ett besök tidigare i veckan, då väglaget var besvärligt, var det tätt mellan samtalen som bland annat handlade om dikeskörningar.

Men olyckor utgör bara en liten del i bärgarnas vardag.

– Det är mer toppar nu när det är snö och halt, men olyckor utgör bara tio procent av våra ärenden. Vi rycker ut på allt från feltankningar och punktering till starthjälp och trasiga bilar, säger Jimmy Pettersson.

Hur många uppdrag kan det bli på en dag?

– Sådana här dagar med extremväder kan vi ligga på 40–60 uppdrag, säger Åke Arnell.

Att jobba efter vägarna är många gånger riskfyllt och ibland är marginalerna farligt små.

Jimmy Pettersson har jobbat som bärgare i 18 år och kan konstatera att tempot i trafiken ökar.

– Vi lever i ett stressamhälle och det avspeglas även i trafiken och det är mer hänsynslös körning idag. Vi har en utsatt jobb men det är lika farligt för kunden som står efter vägen och väntar, säger han.

– Det är full gas förbi oss när vi jobbar. När polisen hjälper oss är det bättre för blåljus respekteras, säger Åke Arnell.

Han säger vidare att vissa vägar är mer riskfyllda och norr om Uppsala finns exempelvis ingen vägren.

– Det blir också problem med assistans på mötesfria vägar om någon fått stopp där det bara är ett körfält.

Har ni råkat ut för någon olycka

i samband med bärgning?

– Nej, vi har klarat oss från personskador, men någon backspegel har väl rykt, säger Åke Arnell.

Ett skydd för bärgarna är TMA-bilar, så kallade ”kuddbilar” som används som krockskydd vid exempelvis bärgning, olyckor och vägarbeten.

– Det är en livräddare som vi använder vid behov. Nu vill Arbetsmiljöverket ta bort kravet på TMA och det är olyckligt, säger Jimmy Pettersson.

Att hjälpa nödställda efter vägarna innebär många risker, något som uppmärksammas i tv-produktionerna Vägens hjältar och Frusna vägar.

– Det handlar om Assistancekåren och det är jättebra att folk får upp ögonen för att det här är ett tufft och utsatt arbete, säger Åke Arnell.