Han kämpar för att få mer service till macken

Textstorlek:

– Jag kämpar för att ta hit mer service, men man jobbar i motvind många gånger.
Det säger Roger Jakobsson som driver macken i Länna, två mil öster om Uppsala.
Nu går han och hoppas på positivt besked om stöd för utbyggnad av butikslokalerna.

Sedan 1954 har det legat en mack i den gamla bruksorten. Lännabon Roger Jakobsson tog över verksamheten 1996.

– Jag hade ett eget företag då och åkte runt och sålde smågodis, bland annat till macken här. När jag satt och fikade med ägaren en dag frågade han om jag inte var intresserad av att byta jobb, berättar Roger som nappade på erbjudandet.

Tjugotre år senare beskriver han arbetet som en livstil.

– Det är som att vara hemma. Klockan 7 är jag här på vardagar och låser upp dörren för att stänga igen butiken klockan 19. På helger öppnar jag 10, säger Roger, som sällan har semester.

Förutom bensin har han tobak, tidningar, godis, läsk, fika, diverse biltillbehör och ett mindre utbud av livsmedel. Närmaste matbutik finns i Almunge, sju kilometer bort. Roger är även ombud för bland annat DHL och Apoteket, men jobbar på att tillhandahålla kunderna mer service.

– Tidigare var jag ombud för Svenska spel, men de vill att förtjänsten ligger på minst 10 000 i veckan. Busskort har jag sålt men när plastkorten kom krävdes en speciell maskin så det kunde jag inte ha längre, enligt UL.

Postutlämning vill han också ha.

– Kommer någon in och köper busskort eller hämtar paket så passar de kanske på att handla en tidning och godis också. Det viktigaste är att få in folk, betonar Roger.

Han har en anställd i företaget och det är sambon, Nittaya Kinsom Wang, som är kock och tillbringar dagarna i en foodtruck som står parkerad bredvid macken. Här lagar hon kryddig thaimat för avhämtning.

Många Lännabor är trogna sin lokala mack, bland dem märks Ingvar Persäter.

– Jag gör 95 procent av alla tankningar här. Att ha service på hemmaplan betyder jättemycket för orten och det är viktigt att man stöttar den. Jag kommer in och handlar då och då, säger han.

Roger skulle önska att fler i bygden resonerade som Ingvar. Många väljer att åka in till stan för att köpa billigare bensin eller mjölk, men vad kostar den bilturen extra, frågar han sig.

Större lokaler och bredare service tror Roger är en förutsättning för att öka kundunderlaget och leva vidare. Han är redo att satsa och en ansökan om stöd för ut- och ombyggnad är skickad till Jordbruksverket.

– Vi tänkte bygga ett kök inomhus och göra utrymme så att man kan sitta ner och äta eller ta en fika. Kundtoalett ska vi också ha. Jag måste få verksamheten attraktiv så att det inte läggs ner när jag inte orkar längre, säger Roger, 56 år.

Samtidigt för han en dialog med Uppsala kommun om en så kallad servicepunkt som ska etableras i macken. För det finns inte plats i nuläget menar Roger.

Malin Ohlsson, landsbygdsstrateg på kommunen, tror att tiden blir knapp om man ska invänta utbyggnaden. Servicepunktprojektet rundas nämligen av under 2019.

– Men vi hoppas ändå att det går att göra något. Som att det ska finnas tillgång till en dator där besökare kan ta del av kommunal information. Det är det mest grundläggande vi kan göra, säger Malin Ohlsson.

Uppsala kommun har vidare stora planer för Länna, där detaljplaner har tagits fram för byggande av 170 nya bostäder, en ny skola och förskola.

– Det är jag positiv till såklart, säger Roger som ser ljust på framtiden för Lännamacken.

Fakta Servicepunkt

Genom projektstöd från Tillväxtverket på cirka 3,5 miljoner kronor förbättrar Uppsala kommun servicen på landsbygderna genom att etablera tio servicepunkter fram till 2019. Tillsammans med lokala företagare och föreningar kommer man fram till vad varje servicepunkt ska innehålla. Målet är att bland annat att skapa mötesplatser och utveckla servicen i bygden.

Källa: Uppsala kommun