Utbildning med snökrav

Deltagarna är klara för en skotertur kantad av många regler. Foto: Rose-Marie Eriksson
Textstorlek:

JÄRLÅSA/LÄNET För att få köra snöskoter krävs ett särskilt förarbevis och i Järlåsa hålls landets sydligaste utbildning.

Annons:

Instruktörer är Lars Eriksson, som ansvarar för den praktiska delen, och Anette Rundgren som håller i teoripasset.

– Det är snötillgången som styr utbildningstillfällena, så det gäller att köra igång med kort varsel, säger Lars Eriksson.

Kursdeltagarna har anlänt och de kommer från spridda delar av länet samt från Norrtäljetrakten.

– Vi har mycket folk från Stockholmstrakten som anmäler sig till utbildningen. Ofta inför resor till fjällen där de planerar att åka snöskoter, säger Lars Eriksson.

Parallellt med utbildningen för snöskoter går det också att ta förarbevis för fyrhjuling.

– Det är ingen större skillnad men sen 2009 krävs det olika förarbevis, säger Lars Eriksson och tillägger att närmast ska han hålla i en utbildning för räddningstjänsten.

Kunskapen om snöskoter varierar, en del har kört tidigare medan andra aldrig har sett en snöskoter.

–Vi har ett utbildningstillstånd att följa och jag måste köra samma koncept för alla oavsett vana.

Efter en kort introduktion sätter kursdeltagarna på sig hjälmarna och förbereder en första övningstur.

Att köra snöskoter eller fyrhjuling har sina risker och Lars Eriksson var med om en otäck olycka i somras.

– Jag körde i skogen med fyrhjulingen då det plötsligt smällde och sen blev det svart.

Det visade sig att Lars hade krockat med ett stort vildsvin.

– Jag flög 15 meter, slog skallen i vägen och senare visade det sig att jag spräckt en ryggkota och flera revben.

Mobilen hade flugit iväg i krocken så han kunde inte ringa efter hjälp.

–  Men jag lyckades ta mig hem på egen hand och sen blev det transport till sjukhuset.

Fyrhjulingen blev totalförstörd och vildsvinet, som dog, hittades en bit från olycksplatsen.

– Det var en stadig bit på 150 kilo, så jag hade trots allt tur i oturen, säger Lars Eriksson.

Han samlar deltagarna och berättar kort vilka regler som gäller för en snöskoteråkare.

– Som snöskoterförare har du alltid stopplikt när du ska korsa en väg. Och det är inte tillåtet att köra snöskoter på allmän väg förutom när du ska korsa vägen.

Lars Eriksson berättar vidare om en del märken, bland annat att röda ledkryss på stolpar betyder led. Här samsas man med skidåkare, gående med flera. Om skoteråkning är tillåten efter leden ska det finnas en kompletterande märkning.

Utbildningen fortsätter och det är en hel del att tänka på. Snöskoterkörning ingår inte i den svenska allemansrätten, så rätten att köra på annans mark är inte självklar. Det anses tillåtet att köra på väl snötäckt mark om man inte stör, förstör eller på annat sätt bryter mot lagen, samt har markägarens tillstånd att köra.

Nationella Snöskoterrådet har antagit visionen ”Snöskotertrafiken bedrivs utan att människor, djur, miljö eller egendom skadas eller störs.”

Det är rejält töväder och Lars Eriksson säger att det är sämsta tänkbara förutsättningar för snöskoter. Men dagen genomförs utan missöden och samtliga deltagare klarar av första delen. Nu väntar etapp två och när kunskapsprovet godkänts och registrerats hos Transportstyrelsen är det bara att ge sig ut med snöskotern. Om det finns snö vill säga.

Rose-Marie Eriksson

 

Fakta Förarbevis 

Det är tillåtet att köra snöskoter om du har ett körkort eller traktorkort utfärdat första gången före 1 januari 2000.

Det är endast de som har tillstånd av Transportstyrelsen som får utbilda och ordna prov för förarbevis.

För att få ett förarbevis för snöskoter krävs att du har fyllt 16 år och genomfört utbildning hos en godkänd utbildare.

Det krävs också att kunskapsprovet är godkänt.

Annons: